Bastians rum

Nu har jag börjat fundera lite på Bastians rum.



Den svarta fond väggen ska målas/tapetseras. Jag vill måla taket vitt men det blir nog inte direkt. Det som verkligen är prio ett är att få bort den svarta väggen. Jag funderar på antingen ljusblått (Allt i hans nuvarande rum går i blått/grönt) eller så får det bli någon rolig tapet.

Vi hittade en super häftig tapet som är 3D. Problemet är dock att det inte finns en tillräckligt stor vägg för den tyvärr.

Egentligen vill jag att Bastian ska ha ett sovrum och ett lekrum. Men det blir lite knas att han ska ha två rum. Därför tänkte jag att jag ska försöka dela in rummet i två delar. En liten del för sömn/mys och en stor del för lek och stoj! Jag vägrar ha ett bara "vanligt" pojkrum till Bastian. Han ska ha ett rum där han får stoja runt totalt! Jag funderar på att måla hans dörr med kritfärg. Sedan vill jag att han ska få stöka runt en massa, barn behöver det tror jag.

Jag har funderat på att göra väggarna ganska häftiga och sedan måla taket/golvet vitt. Det hade blivit häftigt tror jag.

Kom med förslag! Jag tror att rummet är ca 20 kvm stort och fyrkantigt (konstigt va?) med snetak.

Kommentarer:

1 Tina:

Lasera gärna taket men gör inget åt golvet. Den svarta väggen kan du väl göra ett collage på eller ta hjälp av allt och alla för att göra ett. Kanske att det får växa fram sakta men säkert.



För mig är ett "vanligt" barnrum (pojke eller flicka kvittar) ett rum där dom kan göra vad dom vill inom vissa gränser. En gräns är att man inte slår sönder fönster och väggar och dörrar... ;-). Bygger koja i sängen om det är dåligt väder en dag, sover mitt på golvet om man blir trött just där, stänger dörren så ingen får komma in när man vill vara själv mm. Vad är ett "vanligt" pojkrum för dig?



I min värld så är sådana tak och golv bland det snyggaste som finns om dom är av bra virke samt ordentligt gjorda så var försiktig innan du börjar måla för mycket tycker jag. Vänta något år och om det fortfarande kliar i fingrarna och du vill måla så börja med att lasera innan du målar med täckfärg. Om du gör det för att dölja virket för att du inte tycker om det så är det en tabbe tycker jag, då ska du istället ta bort virket så är det borta och du har inget att "reta" dig på för det kommer bara dra en massa energi.



IKEA och även andra har ju speciella mattor för barn med bilbana till exempel. Du kan ju ha kuddar och gardiner med massa djur på om han gillar sånt.



Lekrum??? En 2-åring är väl helst där mamma och pappa är många gånger och kommer väl då mest leka i köket eller vardagsrummet iallafall när han inte har kompisar som är där och hälsar på.



Om du riktigt ledsnar på trägolvet så lägg då en heltäckningsmatta eller snygg plastmatta istället för att måla för jag tror bara det kommer flaga färg om du gör det annars måste du ju både slipa för att måla för att lacka. Återigen är det virket du ogillar så hjälper det inte att måla.



Lycka till!!

Kommentera här: